mandag den 29. april 2013

Sommersmoothie med hindbær


Sommeren nærmer sig og det skal fejres. Fejres med sommerbær og frugter. Fejres med smoothies (og så var der tilbud i Føtex Food – 400 g. frosne bær for 25 kr. – spar 20 kr.!). Hvor heldigt. Smoothie-idéen udsprang da min efterskoleveninde og jeg i lørdags besøgte Slap af, som er en café i latiner kvarteret i Århus (kan bredt anbefales), hvor jeg bestilte et spark i hindbærrene. En fantastisk fyldig smoothie der med sin cremede konsistens og søde eftersmag eksploderede i munden på mig. Og som om oplevelsen ikke allerede var fulendt, fik vi oven i købet gratis gulerodskage fra personalet. En smagfuld smoothie, gratis gulerodskage, en skinnende sol og en afslappet atmosfære – jeg var solgt, så selvfølgelig skulle jeg prøve at genskabe øjeblikket så snart muligheden trådte til. Her kommer min version. Den er uden tilsat sukker og meget enkel,  så der er masser af plads til sjove eksperimenter og forbedringer. Jeg er sikker på at vanilje og lime samt måske lidt kokos ville gøre det fremragende.

Ingredienser:
200 g. frosne hindbær
2 bananer
3 æbler
5 spsk. Græsk yoghurt
1 dl. Mælk

Sådan gør du:


Find de friske frugter frem og skyld dem der skal skyldes


Skræl bananerne og skær dem i skiver og gør ligesådan med æblerne.


Kom bananer, æbler, hindbær og græsk yoghurt op i en blender.


Tryk på knappen hvor der er et piskeris og vent indtil massen er homogen. Hvis smoothien er for tyk kommes mælken nu i, men det kan variere meget alt efter frugternes fugtighed og sorter.


Hæld smoothien i høje glas.


Drik den igennem et sugerør eller spis den med ske med vindruer til. Jeg foretrækker det sidste for vindruerne giver en dejlig sød og sprød smag der komplementere rigtig godt med smoothiens cremede konsistens og syrlige smag.


De smager allerbedst når de er helt frisklavet, men dagen efter kan den sagtens drikkes.


En eftermiddagsdrik eller en god bund til at starte dagen på - pakket med energi og sundhed. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar