onsdag den 19. december 2012

Brownie med jul


Det sidste halve århundrede har min far hver dag d. 19 december holdt fødselsdag. De sidste par år har jeg bagt kage til hans arbejde, og i år var ingen undtagelse. Egentlig havde jeg bestemt mig for den gode gamle chokoladekage, men da jeg forleden sad og stalkede blogge, faldt jeg over denne opskrift på brownies med jordbær. Kombinationen af de søde jordbær og mørk kakao, samt den cremede flødeskum var svær at modstå, og egentlig så opskriften super ukompliceret ud. Der findes mange kombinationer på brownies og man kan bare lave den man er mest vant til, men denne opskrift er glimrende til. Mine fars kollegaer syntes i hvert fald godt om dem. Det kunne også være et glimrende alternaiv til dessert juleaften, for dejen fungerer også fint med mandler i. I vores familie er vi nogle der mener at risalemende under ingen omstændigheder kan udskiftes, så det bliver nok ikke tilfældet her, men har vi aftalt at lave dem d. 23 i stedet. Her kommer opskriften.

Ingredienserne: (til 20 kager)
6 æg
350 g smør
250 g. Mel
200 g mørk chokolade
200 g hvid chokolade
450 brun farin
4 spsk. vaniljesukker
20 jordbær
200 g. fløde
2 tsk. salt
evt. nødder
flormelis til drys

Sådan gør du:


Smelt det mørke chokolade og smøren i en gryde.
 

Derefter kommes brun farin og æg i, og det bliver nok en del nemmere med en ordentlig skål nu. Det gør ikke noget at der stadig er lidt sukker i bunden fra farinet, for det gør at brownien får en sprød karamelliseret bund når den kommer ud af ovnen.


Kom nu salt og vaniljesukker i, hvorefter du tilsætter mel 


....og derefter den hvide chokolade der er blevet hakket eller brækket i en i små stykker.


Når den ser jævn ud hældes dejen over i et stort fladt fad og kommes i en 175 grades varmluft ovn.


Her bages den i 30 min til den er gennembagt og ikke flydende længere.

Når kagen er kølet af tager du en kop og former 20 runde kager i kagen.


Jorbærene skylles og skæres.


Flødeskummet piskes, kommes i en sprøjtepose og sprøjtes på jordbærrene.


Kagerne drysses med flourmelis. 


Ét efter ét placeres alle jordbær på hver sin kage.


For at være helt ærlig, så smagte jeg dem aldrig selv. Jordbærrene, flødeskummet og kagen smagte jeg seperat, og det var en god oplevelse. Held og lykke. Hvis du er i tvivl, er de helt klart værd at kaste sig ud i. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar