søndag den 11. november 2012

Udviddet kartoffelpizza


I onsdags var det OD-dag. Dagen hvor alle gymnasieelever i Danmark holder fri fra skole for at tjene til et godt formål – frivilligt, vel og mærket. Men fordi der forgår så meget i skolen for tiden, valgte jeg at lave gruppearbejde sammen med min gruppe for at få lavet en halvstor aflevering færdig. Dog kunne jeg alligevel ikke få mig selv til ikke at bidrage, nu når jeg havde chancen. Derfor gjorde jeg køleskabet rent og lovede at jeg ville stå for en lækker aftensmad en af de kommende dage, for så ville mine forældre gerne støtte det. I dag er dagen kommet, og fordi jeg ved hvor meget familien elsker en god sund og hjemmelavet kartoffelpizza, kunne det ikke blive anderledes. Så syntes jeg også at det var meget oplagt at lave noget med fuldkornshvedemel, for i går forærede min venindes mor mig en pose speltmel af god kvalitet, i en stofpose, for at det ikke skal være løgn. Og ganske rigtig, bunden blev fuldstændig uimodståelig.

Ingredienser (til 2 pizzaer):
Dej:
30 g. Gær
5,5 dl lunkent vand
200 g. Speltmel
2 tsk. Salt
400 g. hvedemel
20 g. Ølandshvedemel
1 dl solsikkekerner
½ dl rugflager

Fyld:
5 store kartoffler
8-10 stykker parmaskinke
Friske salvieblade
1,5 dl pesto
olivenolie

Sådan gør du:

Opløs gæren i vandet.


Tilsæt speltmel og rør rundt.


Tilsæt herefter salt.


Nu kommes hvedemel og ølandshvedemel i.


Derefter tilsættes solsikkekerner og evt. rugflager.


Dejen æltes så den bliver nogenlunde fast, men den må stadig gerne være lidt klistret. Herefter stiles den til hævning ved stuetemperatur i 5 timer.


Dejen bliver flot og stor.


Fyldet forberedes efter 4 timer. Kartoflerne skæres i tynde skiver og parmaskinken skæres over i halve stykker. Husk at tænde ovnen på 250 grader, og kom din stenplade ind, hvis du er ejer af sådan en.


Nu rulles dejen ud i en passende størrelse, ca. 1 centimeters tykkelse.


Dejen dryppes med olie og parmaskinke samt kartoffler lægges på.


Nu fodeles pestoen så den ligger i halv-udsmurte klatter, og de hele salvieblade dryssen over. 


Pizzaerne sættes i ovnen én efter én, i 10 min. til de er gyldenbrune. 


Selvfølgelig spises de rygende varme, men dagen efter er de også dejlige. Spis det uden tilbehør, eller med kylling og salat. De smager herligt, god madlavningslyst. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar