søndag den 18. november 2012

Trøfler


Bagerens trøfler. De er svampede og lækre. Sådan helt klistrede og saftige. De skal helst hænge lidt fast i ganen når man tygger på dem. Og så skal krymmelet uden på knase en smule, men ikke for meget. Ikke for meget, for så overdøver det selve trøflens klæbrige og svampede konsistens. Tivolikrymmel, chokoladekrymmel og kokoskrymmel. Alle tre ingredienser er smukke og smager sødt. Uanset hvilken én man vælger tænker man ´pyh ha, godt jeg ikke valgte nogle af de andre, denne her er jo helt fantastisk god’.
I går fik jeg for første gang chancen for at lave trøfler, fordi jeg havde for meget kage i overskud fra en kage jeg havde lavet dagen før. Ja, FOR MEGET KAGE – man skulle ikke tro at det var muligt, men eftersom jeg kun havde efterladt kanterne og lidt af midten i små uappetitlige stykker, måtte trøfler være løsningen. Der blev 50 af dem, og jeg tog 49 styks med op på skolen og delte dem ud sammen med den anden kage til de hårdtarbejdende skuespiller og medvirkende i årets store musical, kaldet ’Mand over mønt’. Efter en lang dag og ikke mindst hård uge, var det lige hvad der manglede… det bragte stor begejstring. Den sidste trøffel delte mine forældre om aftenen. Eller dvs. at de skar den over i to, men da min mor havde spist den ene overtog grådigheden og hun måtte spise den anden. 

Ingredienser:
En halv bradepande kagerester (chokoladekage, brownie osv.)
½ glas jordbærmarmelade
1,5 dl. Appelsinjuice
½ dl kokosmel
Krymmel til pynt

Sådan gør du:


Start med at smuldre kagen i en blender og start den herefter så det bliver til krummer.


Tilsæt jordbærmarmelade, juice og kokos og blend igen.


Rør jævnligt rundt med en ske for at få det hele med i bunden af blenderen.


Rul massen til passende kugler og rul dem derefter én efter én i det valgte krymmel. Mine blev ret små, for det mente jeg passede bedst til anledningen, med de mange mennesker. De kan også laves til samme størrelse som bagerens, men de bliver virkelig fine når de er helt små. 


Servér på et flot fad til sultne gæster eller blot til dig selv og familien. 


Du kan prøve dig frem ved at tilsætte revet appelsinskal eller hakket chokolade til blandingen og jeg ved at mange har haft held ved også at komme figner i. Nødder skulle også være godt. 


Til krymmel kan du snildt anvende hakket mandler, pistacie eller dyppe dem i flydende mørk chokolade og lade det stivne - kun fantasien sætter grænser!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar