søndag den 18. november 2012

Jack-sparrow kage


Jeg er moodmaker i årets musical. Hende der står for at bringe godt humør og kage til alle skuespillere og medvirkende. I går holdte de generalprøve og i denne anledning var jeg blevet bedt om at lave en sørøverkage. Og ikke en hvilken som helst sørøverkage, en Jack-Sparrow-hatte-kage. Yep. Det lyder umiddelbart rimelig kompliceret… Det var det ikke, det var stort set umuligt. Jeg fik stukket en opskrift i hånden, men der var ingen vejledning til hvordan jeg kunne lave selve formen som en hat. Men jeg kastede mig ud i det, og udkommet blev 2 bradepander og 2 runde kageformer fyldt til renden med chokoladekage. Derefter begav jeg mig ud i at skære den og stable de enkelte dele ovenpå hinanden. Fondanten gik FULDSTÆNDIG galt – møgirriterende, men heldigvis havde jeg to hjælpere der bevarede den gode stemning. Til sidst måtte jeg droppe fondanten og erstatte det med marcipan, hviket da var 100 gange mere lækkert. Her kommer opskriften og jeg undskylder på forhånd den manglede billedvejledning hvilket skyldes min utilfredshed og skuffelse undervejs i processen.



Ingredienser:
Til kagen
1200 g. sukker
1000 g. mel
10 æg.
10 spsk. kakao
10 tsk. vaniljesukker
12 tsk. bagepulver
700 g. margarine
6 dl mælk

Til smørcreme:
125 g flormelis (ca. 2½ dl)
3 spsk. kogende vand
250 g blødt smør

Til overtræk
1800 g. marcipan til overtræk
150 g. kakaopulver
1 fjer


Sådan gør du:


Bland sukker, smør og mel i en stor skål, den størtste du har.



Tilsæt æg, som er blevet slået ud i en anden skål inden.



Derefter bagepulver og vaniljepulver.



Kakapulver og mælk piskes i.



Derefter puttes dejen i en bagepapirsbeklædt bradepande (ca. 30 x 40 cm) 



Den bages ved 175 g forvarmet ovn i ca. 25 - 30 min - vigtigt at den er gennembagt!


Kagerne skæres. Jeg gjorde det at jeg skar hver bagepladekage over på midte og lavede en halvmåne som siderne på hatten.



De to kageformekager lagde jeg oven på hinanden med den største nederst, dog skar jeg lige lidt af toppen så den lille kunne stå fast.



Nu kommer vi til smørcremen. Her starter du med at rører flormelis og vand sammen.



Derefter piskes det bløde smør I glasuren lidt efter lidt indtil konsistensen er jævn og føltes som fast smør. Denne creme skal i mellem alle lag der rører hinanden. 


Marcipanen rulles ud I et 0,5 centimeters tyndt lag, og lægges forsigtigt over kagerne. Til sidst drysses med kakaopulver og et lille kryds laves ud af marcipan og sættes fast på én af siderne med smørcreme. Fjeren er prikken over i’et. tadaaaa...!!!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar