onsdag den 26. september 2012

Sprøde knækbrød


I de weekender jeg er hjemme fra efterskolen, er førstepriorteten at bage. Min absolutte yndlingsbeskæftigelse. Mange gange har jeg svært ved at beslutte mig for, hvilken opskrift jeg skal lave, men af en eller anden grund ender det altid med, at jeg bager knækbrød. Det er der en fornuftig forklaring på. På efterskolen er det svært altid at være sund. Som en del af det sociale går man ned supermarkedet og køber snacks i form af chokolade, nødder, chips eller andet i den dur. Derefter sidder vi og hygger i dagligstuen og deler med hinanden. Ind imellem er det også ganske okay at lade sine lyster styre, men på længere sigt vil denne vane påvirke kroppen negativt fx med en svækket koncentrationsevne og en ringere kondition. 

Som et alternativ til de usunde snacks har jeg fundet denne glimrende erstatning. De smager mindst lige så lækkert, og de er oven i købet sunde. Det er en meget ukompliceret opskrift, så nu er der ingen dårlige undskyldninger for ikke at være sund.  

Jeg bager altid hel portion, da de hurtigt bliver spist.

Ingredienser (til 2 fulde bageplader):
1 dl havregryn
1dl sesamfrø
1 dl hørfrø
1 dl solsikkekerner
1 dl græskarkerner
3,5 dl hvedemel
1 tsk bagepulver
3 tsk salt
2 dl vand
1,25 dl olie

Sådan gør du:

Bland først havregryn, sesamfrø, hørfrø, solsikkekerner og græskarkerner sammen i en skål. Tilsæt mel, salt og bagepulver og rør rundt. Hæld derefter vand og olie i og rør det sammen til en klistret masse. Desto mere olie du kommer i, desto nemmere bliver næste step, hvor du skal rulle dejen så tynd som muligt. Overdriv endelig ikke.


Når du skal rulle dejen ud, placerer du halvdelen af den på et stykke bagepapir og trygger den nogenlunde flad.


Derefter lægger du et nyt stykke bagepapir hen over, og ruller den ud herimellem med en kagerulle. 


Når den er tilpas tynd og fordelt udover hele papiret, tager du det øverste stykke papir af og skærer dejen ud i firkanter på ca. 5 x 3 centimeter. Det samme gør du med den anden klump dej. 


Bag dem i midten af ovnen i ca 10 min ved 200 grader, til de har fået en lysebrun overflade. Læg dem på en rist og lad dem køle af i et par minutter. 


Som et mellemmåltid er de meget velsmagende med en god ost eller lidt marmelade. Jeg plejer nu altid at spise dem råt med en god kop the til. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar