onsdag den 26. september 2012

Det er risengrød


Det er ikke december endnu, men det er bestemt ikke ens betydning med, at det ikke er tilladt at spise risengrød. Ingredienserne er altid tilgængelige, hvilket betyder, at det kan spises året rundt ligesom så meget andet. Det er både nemt og smager godt, og resterne kan nemt anvendes til fx klatkager eller risalamande.

I min familie har der altid været tradition for at spise det d. 23 december og give en portion til vores nisse. Om morgenen d. 24. er skålen selvfølgelig tom, hvilket min søster og jeg altid har fundet meget underholdende. For mit vedkomne forbindes risengrød derfor med noget trygt og rart, og hver gang jeg spiser det, minder det mig om julen og min familie. Så i torsdags da mine forældre gav mig lov til at bestemme aftensmad, stod menuen på risengrød. Altid en sikker vinder. Og præcis som forventet blev min krop fyldt med varme og tryghed, da jeg tog den første skefuld. Det var en fryd da den gode ris kombineret med et fint lag kanelsukker og en anelse smeltet smør, gled ned i min hals.

Ingredienser (til 3 personer):
Lille sjat vand
2 dl. Grødris
1,25 l. letmælk
Evt. en halv tsk. salt

Sådan gør du:

Hæld den lille sjat vand i bunden af en gryde, så det dækker hele bunden. Tænd komfuret på 3 og tilsæt resten af ingredienserne.


Rør jævnligt i gryden ca. hvert 5 minut til grøden har fået en passende konsistens. Det er vigtigt, at bunden af gryden ikke bliver brændt, da resten af risen nemt tager smag af det, så vær derfor omhyggelig og rør med omhu. Servér nu grøden med kanelsukker og smør i en dyb tallerken.

 

Sluk tørsten med en kold nisseøl eller rød saftevand.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar