onsdag den 26. september 2012

Müsli cupcakes


Kristihimmelfart, den perfekte undskyldning til at lave absolut ingenting, udover at være sammen med sin familie og nyde god mad samt gå-og løbeture. På det seneste har jeg brugt lidt for mange matematik-og fysiktimer på at lede efter lækre brunchopskrifter, og efter megen forgæves søgning, fandt jeg denne. Med lidt for mange menes at jeg om halvanden uge allerede skal op i min første mundlige eksamen, som er matematik. Ovenpå al det arbejde jeg nu sidder med herhjemme, fordi jeg i skolen jo har haft travlt med alt muligt andet (opskriftsøgning), må jeg nu se virkeligheden i øjnene og arbejde på forberedelserne. Dette skal siges at være en hård omgang, så hvorfor ikke starte dagen positivt med en lækker og sund morgenmad som denne. Man kan kombinere den på mange forskellige måder alt efter årstidens frugtvarianter og smag og behag. Jeg foretrækker jordbær som fyld, men da den nærliggende brugs ikke havde det mest overdådige udvalg, anvendte jeg vindruger, æbler og bananer i stedet, hvilket også er en yderst god sammensætning af det syrlige og søde. Vaniljecremen gjorde at den fik det dér friske touch, som alle har brug for om morgenen. Opskriften fandt jeg på http://detskalsmageafnoget.dk/2012/01/super-brunch-ide/, hvilket for øvrigt er en blog med også mange andre friske og lette opskrifter.  

Ingredienser (til 10 müsli cupcakes)
1 stor most banan
2 tsk vaniljesukker
100 gram havregryn
100 gram müsli uden sukker
50 gram A38 eller anden kvark
1 tsk kanel
evt en håndfuld små rosiner

Til vaniljecremen:
1/2 dl. pisket fløde
2 æggeblommer
1,5 tsk vaniljesukker
1 tsk sukker
Derudover frugt efter eget valg.


Mos først bananen sammen med vaniljesukkeret. Bland derefter alle de tørre ingredienser til en jævn blanding, og tilsæt så de våde. Mas det hele sammen med en gaffel, og når det er blevet til en masse, stilles det i køleskabet i en halv time.


Når der er gået en halv time, tages massen ud, og deles i 9 lige store kugler, som du masser flade og trykker i smurte muffinforme. Formene sættes i ovnen ved 180 grader i 15 min. eller til de er let gyldne.


Imens de bager, kan du forberede frugten og cremen. Den skal blot skæres i små kvadratiske terne på ca. 2X2 cm. Hvis du vælge at anvende vaniljecreme, hvilket jeg mener er det klart fortrukne, skal du først piske fløden til flødeskum. Derefter piskes sukker, blommer og vaniljesukker i en anden skål til det er luftigt, og blandes med flødeskummet. Frugt og creme hældes over i præsentable skåle. Når Müsli cupcakesne ser ud til at være færdige, tages de ud og køles af på en rist i 10 minutter.


Det serveres, og du kan nu selv kombinere din Müsli cupcake med fyld alt efter behag. Den sunde udgave er at anvende A38 istedet for vaniljecreme, men så bliver det hele bare ikke helt lige så sjovt. Det er op til dig. God fornøjelse og nyd ferien.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar