onsdag den 26. september 2012

Surdejsbrød


Efter utallige opskrifter på samtlige retter, både aftensmad, desserter, brunch og mellemmåltider, må jeg konstatere at mit kærlighedsforhold til brød, bare er og bliver det stærkeste. Det dér med at stille en dej til hævning og følge den i dens lange proces, for så til sidst at få et enestående resultat, gør mig faktisk næsten lykkelig. Og eftersom jeg også er begyndt at eksperimentere med surdejsbrød, føler jeg nu at jeg har opnået flere vellykket brød-resultater, som alle er værd at huske. Derfor føler jeg mig forpligtet til at dele mine gode oplevelser med andre, så her får i endnu en succes-opskrift. Egentlig troede jeg at det ville blive en fiasko, eftersom at dejen stort set ikke havde hævet i køleskabet natten over, og var ret hård, men tværtimod blev det en af de bedste brød jeg længe har bagt – og smagt :-).
Brødet har en utrolig lækker og luftig, samt en anelse sprød konsistens, uden at være for svampet indvendigt! – jeg hader nemlig når brødet bliver helt klistret og tungt indeni. Det virker måske lidt underligt at dejen skal piskes, og jeg vil også indrømme at jeg selv var noget utålmodig, da jeg jo ikke er den heldige ejer af en KitchenAid- røremaskine, men uden piskeriet er det altså svært at opnå samme luftighed. Og apropos KitchenAid, vil jeg lige fastslå at man sagtens kan fremstille gode brød og kager UDEN sådan en. Ifølge min mening får brødet ikke den samme mænge kærlighed (som jo er den vigtigste ingrediens) og heller ikke den samme ’hjemmelavethed’ – hvis det er et ord?...  Måske er det også bare fordi at de skal fylde så meget og i øvrigt er meget dyre. Jeg holder mig i hvert fald til æltning med de bare næver og det lille elektriske piskeris.



Ingredienser til 2 brød
10 g. gær
1,5 dl surdej
en halv dl. yoghurt (kan undværes)
20 g salt
7 dl vand
150 g. ølandshvedemel eller grovvalsede havregryn 
550 g. hvedemel
Kom gær i en røreskål sammen med surdej. Tilsæt salt mål op så du i alt har 700 g mel. Tilsæt 6 dl vand. Rør dejen på en røremaskine eller med piskeriset til den samler sig nogenlunde. Tilsæt den sidste dl vand og kør op på så hurtig en hastighed, som maskinen kan klare. Lad piskeriset gøre arbejdet de næste 10-15 min. Tjek om dejen er æltet nok ved at trække et stykke op. Kan du strække dejen ud, så den bliver papirtynd uden at gå i stykker, er den god nok. Kom dejen i en skål og lad den hæve i køleskabet. Optimalt et døgn, men jeg er vidne til at natten over også er længe nok.


Kom en bageplade med pizzasten i ovnen og varm op på max varme. Tag forsigtigt dejen ud på et melet bord, og fold den et par gange efter foldemetoden hvorefter du deler den forsigtigt i to. Når ovnen er varm, skubbes brødene direkte ind på pizzastenen med en bagespade og bages i ca. 15 min. – hold godt øje, for den skal kun have den dér lysebrune, men IKKE ’næsten sorte’ skorpe. Det vil nemlig gøre det sværere at varme det op igen, hvis det har været frosset ned.

Det serveres med smør, ost, marmelade eller anden smagfuld pålag, samt druer og evt. hjemmelavet müsli. Brødet gør det fantastisk til en sådanne 'mini-brunch', men er også en god komponent til aftensmaden. Nyd det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar