onsdag den 26. september 2012

Konfektkage


En ven fra efterskolen og jeg har indgået en aftale om at bage noget lækkert til den anden, hvis vi er hjemme i weekenden. Når vi kommer derud søndag aften, arrangerer vi kagebord, hvor vi udveksler ideer og erfaringer, samt smager på kagen. Konceptet består i, at det skal være små hapsere. Eftersom hans australske kiksekage sidste weekend var absolut fejlfri, følte jeg et stort pres for at leve op til den høje standard. Selvfølgelig skulle jeg udfordre mig selv med en ny opskrift, hvilket jeg aldrig skulle have gjort. Heldigvis fik jeg ros for kagerne, men kritik var der også. Inden i roder jer ud i for meget, skal i vide, at det er utrolig tidskrævende og meget mere kompliceret, end det ser ud til. Jeg lover at præsenterer jer for den Australske kiksekage, så snart jeg får muligheden for at afprøve den.

Et godt tip, er at lukke øjnene når du spiser konfektkagerne, da de er meget ucharmerende. God arbejdslyst!

Ingredienser (til 60 hapsere):

Fyld:
2 dl Piskefløde 38%
100 g mørk chokolade

2 kagebunde:
4 æggehvider
150 g. fintrevet ren rå marcipan
150 smuttede, finthakket mandler
1 tsk. hvedemel

Sådan gør du:
Kog fløden i en gryde i mens du rører rundt. Bræk chokoladen i mindre stykker og smelt dem sammen med fløden under middelvarme.  Undgå at der kommer så korn, i ved at røre konstant rundt. Dette skal du gøre i ca. 5 min. 


Stil den herefter i køleskabet med plast over i 4 timer til den har fået en Nutella lignende konsistens. Pisk hviderne stive, og bland sukkeret i.


Kog mandlerne sammen med en god sjat vand i ca. 5 min. til skallen er blød. smut dem og hak dem fint.


Bræk eller riv marcipanen i små stykker og bland det sammen med de finthakket mandler og hvedemelet.Vend denne blanding i æggehviderne.


Smør nu to bagepapirer med smør og hæl halvdelen over på hver i en firkant på 20 x 30 cm. Fordel fyldet jævnt og bag dem i midten af ovnen i 15 min. ved 200 grader.
Når de har fået en gylden overflade tages de ud og afkøles. 


Herefter fordeler du den cremet chokoladeblanding på den ene kagebund og vender den anden ovenpå. Skær den over i 2 dele så den er nemmere at manurere. 


Brug en skarp kniv til at skære små tern ud med, og læg dem derefter i fryseren i 40 min.


Kagerne må gerne være let frosne ved serveringen. Lad dem ledsage af  frisk frugt. Jeg har fundet opskriften på 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar