onsdag den 26. september 2012

Drømmekage


Først efter jeg har bagt og smagt den selv, må jeg tilstå at kagen faktisk lever op til titlen. Det kan lyde lidt overdrevet at kalde en kage for en drøm, men den saftige kokosblanding og dens uimodståelige aroma er ikke til at misforstås! – det er virkelig en drøm.
Så bliver det selvfølgelig også lige dét sjovere når man laver den i selvskab med sine veninder, hvilket var tilfældet for mig. Da idéen om endnu en snasket kage efter en lang dag i Skagen poppet op i hovedet på mig, var jeg fuldstændig solgt. Jeg fik et råd fra en af pigerne om at tilsætte havregryn i kokos-sukkerblandingen, og det gjorde jeg. Dét med at kombinere sundt med noget meget usundt kan nemt forsikre én om at det er okay at tage et ekstra stykke, og jeg kan love jer for at det var denne teori vi levede efter den aften. Faktisk blev den hele ikke spist samme aften, men dagen efter hvor vi havde været meget aktive blev den stillet frem på teressebordet sammen med de nybagte morgenboller, en hjemmelavet lakse-spinat tærte, friskt frugt, alverdens pålæg, hyldeblomst, sol og glade damer. Dagen efter var den faktisk meget bedre end når den lige er blevet taget ud af ovnen. Vi spiste os så mætte, at aftensmaden blev udskudt til 00:30!Det er det der er så fedt med ferie: alt kan gøres i eget tempo.

Ingredienser:
Dej:
250 g. Mel
50 g. Smør
300 g. Sukker
3 æg
2,5 dl mælk
4 tsk. bagepulver
1,5 spsk. vaniljesukker

Kokosblandning:
130 g. Smør
120 g. Kokosmel
300 g. Mørk farin
1 dl mælk
2,5 dl havregryn (helst grovvalsede)

Sådan gør du:

Tænd ovnen på 200 grader. Derefter skal sukker og æg piskes skummet med piskeriset. 


På samme tid skal mælk og smør i en gryde blandes sammen ved middel varme indtil smørret er smeltet.


Mel, sukker og vaniljesukker tilsættes nu til de piskede æg og sukkeret, men gør det forsigtigt for luften skal nødig forsvinde. 


Herefter skal smør – og mælkeblandingen tilsættes, og røres rundt indtil en jævn og fin masse er opnået.


En form eller en bradepande smørres med smør. Et lille fif er at bruge en plasticpose. Stik hånden ned i den, og tag lidt smør på ydersiden. Dette gør, at processen bliver mindre besværlig og ikke mindst mindre fedtede. Hæld dejen over i formen og bag den i ca. 25 min.


Hvis den bliver meget mørk på toppen men stadig er flydende indeni, kan man anvende sølvpapir til at forhindre en mindre mørkebrun overflade. Den skal nemlig kun være gyldenbrun som på billedet. Imens den er i oven kan fyldet forberedes.


Her blandes smør, mælk, kokosmel, havregryn og brun farin i en gryde og der røres rundt til blandingen er homogen og varm. Derefter fordeles den på den færdigbagte kage og sættes endnu en gang i ovnen i ca. 10 min ved 220 grader.


Man kan justrere mængden af snask alt efter hvor sund man har lyst til at være, eller alt efter hvor meget man har lyst til at forkæle sig selv. For mine veninders og mit vedkomne er der aldrig noget der hedder for meget. 


Den oprindelige opskrift kan findes her! Nyd den og drøm sødt. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar