onsdag den 26. september 2012

Brunsviger


For mig handler sommerferien om afslapning, at se dem man holder af, at nyde en afslutning på et skoleår der er gået eller at se frem og gøre klar til det kommende. Den sidste uge i sommerferien har min tvilling og jeg inviteret 4 piger op i vores sommerhus i Skagen. Den står på strand, sol, hygge, gå- og cykelture, film og ikke mindst kage og andet godt (men lidt usundt) mad. Da de kom Tirsdag aften havde min søster og jeg brugt det meste af dagen på at forberede ankomsten i form af klargøring af senge, oprydning, opvask, opfyldning af køleskab samt skabe og  madlavning i lange lækre baner. For mig er denne måde at holde ferie på, én af de absolut bedste. Da pigerne kom om aftenen var der blevet lavet to glas mysli, en dej var sat til langtidshævning og en nybagt brunsviger stod på bordet. Jeg har aldrig prøvet at lave en brunsviger før, så jeg er mere end tilfreds over det (undskyld hvis det lyder lidt selvisk) fremragende resultat. En sprød og cremet karamellignende masse kombineret med en svampet brødagtig dej, er en genial kombination! – og så er den enkel at lave, og ikke tidskrævende overhovedet. Den oprindelige opskrift fandt jeg på en af mine yndlingsblogs nemlig Anne au Chokolat. Det var vidst det billede hun tog af den, der fik mig overbevist. Prøv lige at tjekke den ud her. 
I hvert faldt blev den spist op af 6 glade damer, hvilket faktisk kom lidt bag på mig, for jeg havde lavet en ekstra stor portion for at der også skulle være til brunch den efterfølgende morgen. Det har jeg hørt at den skulle være perfekt til. Dog er den bedst lun og nybagt, for hvis den står for længe kan den hurtigt blive tør og halv-kedelig. Natten over kan sagtens gå.

Ingredienser:
Til dejen
3,5 dl lunken vand
35 g. Gær
2 æg
75 g. Sukker
1,5 tsk. Salt
550 g. Hvedemed
45 g. Smeltet smør

Til karamelblandingen:
175 g. Brun farin
175 g. Smør
2 spsk.  Sirup
Evt ekstra brun farin til at drysse med, mens den er i ovnen

Sådan gør du:
Start med at opløs gæren i vandet, og klæk derefter de 2 hele æg i samtidig med salt, mel og sukker. Når den er fin elastisk men stadig lidt klistret, hældes smørret i lidt efter lidt under omrøring. Hvis man ejer en røremaskine ville dette være det foretrukne, men jeg anvendte en ganske almindelig gummi-grydeske som også passede udmærket til formålet. Den skal røres indtil den slipper skålens sider, og hvis de våde og det tørre ingredienser ikke stemmer overens med hinanden, kan der suppleres med lidt vand eller mel. 


Så skal den hæve i 25-30 minutter med et klæde over ved stuetemperatur. Imens kan den brune farin, smøren og siruppen røres i en gryde på høj varme, så det kommer op at koge.


Derefter skal dejen ud på et meldrysset bord og foldes ganske mildt, hvorefter den lægges over i en smurt bradepande eller et andet ovnfast fad. 


Lav små fordybninger med fingerspidserne, så den karamelliserende væske kan trænge igennem og danne små ´huler´ af snask i kagen. 


Karamellen skal nemlig hældes over dejen nu, og så skal kagen igen til hævning i en time, med et viskestykke over. 

Efter hævningen kan der evt. laves flere huller i dejen. Så skal den bages i ca. 20 min på en 200 graders varmluftovn. 

Efter ca. 12 minutter skal kagen tages halvt ud af ovnen og drysses med ca. ¾ dl. brun farin, det gør at den bliver ekstra sprød.


Jeg nåede ikke at få et billede af kagen inden den allerede var halvt spist :-)
God Arbejdslyst og god appetit.  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar