mandag den 11. februar 2013

Vandbakkelser


I går var det fastelavn. På sådan en dag finder man ud af hvor meget man egentlig savner at klæde sig ud og slå katten af tønden. En dag fyldt med glade forældre og forventningsfulde børneansigter. ”bare jeg bliver konge”, tænker de, ”bare jeg slår hårdest og bare det er mig der får kronen.” Den tid savner jeg. Og jeg savner at vække mine forældre med fastalavnsris om morgenen. Jeg savner at gå fastalavnsoptog gennem alle gangene på skolen, og jeg savner forventningsglæden der var omkring om mine venner mon havde et flottere kostume end mit. Én ting jeg ikke savner, er fastelavnsbollerne. Dem fra bageren. Der var alt for meget creme og flødeskum i. Alt for meget snask. Derfor begyndte jeg for ca. 4 år siden at lave mine egne boller. På denne måde kunne jeg få dem lige som jeg ville have dem: med et sprødt ydre og en ganske let cremet indre. Sådan er de bedst. Men... forandring fryder, så i år kastede jeg mig ud i en helt anden slags fastelavnsbolle. Vandbakkelser. Det var min far der kom med idéen. Først var jeg skeptisk hvad angik processen, for jeg troede at det ville være en kunst i sig selv, bare at få lavet en nogenlunde dej. Men faktisk kunne det ikke have gået bedre. De både smagte og så helt fantastiske ud.

Ingredienser:
Til dej:
2 dl vand
60 g. smør
120 g. hvedemel
3 æg

Til creme:
150 g. mandler
8 æggehvider
3-4 dl. brombær
1/3 dl. sukker
2 store tsk. vaniljesukker

Sådan gør du:


Til dejen starter du med at varme smør og vand i en gryde. Det behøver ikke at være en sammenhængende masse, da dette ville tage lang tid eftersom fedtet flyder til tops.


Når smør-vand blandingen har været oppe og koge, tilsættes mel under hurtig omrøring.


Nu ligner massen kartoffelmos.


Derefter kommes massen over i en skål, hvor du med et piskeris rører i den, samtidig med at æggene tilsættes.

Kom massen i en sprøjtepose og fordel klatterne på en bageplade beklædt med bagepapir.


Der bliver ca 25-30 stk.


Bag dem i ovnen i 20 min, uden at lukke ovndøren op, indtil de er lysebrune.


Til cremen pisker du først æggehvider.


Derefter tilsættes sukker og vaniljesukker, så massen bliver guf-agtig


Nødderne blendes.


Brombærene blædens.


Det hele vendes sammen og fyldes i vandbakkelserne.


Lære og luftige indeni.


Her har jeg kun skummen i, inden jeg kom bær i. Og så er der drysset med lidt nødder, for sådan kan jeg bedst lide det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar