torsdag den 12. september 2013

Æblekage med kanel, mandler og chokoladestykker


Endnu en september. Endnu et efterår. Endnu et blomstrende æbletræ. Det er lykken. Hvis der er noget der virkelig kan løfte mit humør, er det, at komme hjem til en bunke friske, hjemmedyrkede og knaldrøde æbler der kun skriger efter at blive spist. Den følelse havde jeg da jeg kom tideligt hjem fra skole i dag, for at skrive mat-bio rapport om osmose og diffusion og diverse andre (halv)ubrugelige processer, som jeg helt sikkert aldrig vil komme til at bruge engang når jeg bliver bager. Eller konditor. Eller journalist. Eller madanmelder måske? – nå, det er en anden snak. Min pointe er, at hjernen altså havde brug for noget effektivt brændstof og hvad er mere effektivt end en stor fed hjemmelavet æblekage sprængfyldt med syrlige æbler, sprøde chokoladestykker og sødt kanelsukker? – præcis, ingenting.

Ingredienser
200 g. smør
230 g. sukker
4 æg
1 spsk. Vaniljesukker
1,5 tsk. bagepulver
200 g. hvedemel
4 mellemstore æbler
2-3 spsk. Stødt kanel
2/3 dl. Mandelflager + 1 evt. 1 spsk. perle- eller rørsukker til pynt
200 g chokolade (jeg brugte halv/halv af mørk og hvid kogechokolade)

Sådan gør du:


Pisk smør og sukker cremet (tilbagehold 3 spsk. sukker) og tilsæt æggene under piskning.
Kom herefter vaniljepulver, bagepulver og mel i og pisk indtil konsistensen er homogen.


Æblerne skæres i skiver og blandes med kanel og sukker (de 3 spsk.).


Chokoladen hakkes og vendes i dejen, hvorefter dejen hældes ud i en kage- eller tærteform beklædt med bagepapir.


Nu lægges æblerne fint ovenpå dejen og der drysses med mandler og rørsukker og evt. en smugle kanel.


Kagen sættes i ovnen i 30-35 minutter i en ovn på 200 graders varmluft, til den er blevet brun og gennembagt. Det er vigtigt at den ikke er hel lys på toppen da den sprøde skorpe er et vigtigt element af i det endelig bid.


Så skal der spises lun og lækker æblekage.


Hjemme til at spise kagen var to af mine (meget kageglade) veninder og så mine forældre og jeg, og der blev spist indtil sidste krumme var væk. Det gode ved denne kage er nemlig, at den bliver utrolig luftig og derfor føles lettere i maven, i hvertfald sammenlignet med mange af mine andre kager her på bloggen. Så værsgo at spis løs. 


Hvis du skal bage den, kan du supplere med lidt revet citronskal eller måske nogle halve mandler inden i dejen.


Der er mange sammensætningsmuligheder mht. æblekager og ingredienser, men den version bliver en helt sikker succes og med lidt creme fraiche eller en smugle græsk yoghurt – det taler vidst for sig selv! 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar