tirsdag den 10. september 2013

Blåbærmarzarin med sprøde chokochunks


Som de fleste af jer allerede ved, har der været Food Festival i Århus her i weekenden. Jeg havde meldt mig som frivillig og var så heldig at få et arbejde i området ”kokkeskolerne”. Og endnu heldigere var det, at det blev mit telt, der fik besøg af Birgitte fra Møllers Mølleri, som afholdte et alle tiders bage kursus. Så hele lørdagen sugede jeg til mig med gode fifs og råd om brød, dej og gær og fik da også en masse lækre boller og pesto med mig hjem. Win win. Da jeg kom hjem var jeg fuldstændig proppet med brød, smagsprøver og gode oplevelser men et hel dags arbejde med konstant aktivitet resulterede også i en forfærdelig trang til sofa og fjerner. Så da jeg lå der. Med fødderne oppe. Med en bunke ny inspiration i hovedet. Med en meget udmattet krop. Så funderede jeg over mit næste kageprojekt. Ingen tvivl om at marcipan og blåbær skulle indgå. Det hvide chokoladeovertræk, mandlerne og de mørke chokochunks blev en lille ekstra bonus.
Ingredienser
200 g marcipan (Odense)
100 g sukker

100 g rørsukker
50 g. brun farin
240 g smør, blødt

5 æg

180 g mel

200 g mørk og hvid chokolade til dejen og 100 g hvid til overtræk
200 g blåbær til inden i kagen
Evt. 1 dl mælk hvis dejen virker for tyk
100 g. blåbær ovenpå kagen
80 g. mandelflager og/eller hakkede mandler

Sådan gør du:


Pisk marcipan og sukker i en skål og tilsæt smør lidt ad gangen. Hold piskeren i gang under al tilsætning. Pisk derefter æggene i lidt ad gangen indtil dejen er homogen og ensartet.


Vend derefter mel i, hak chokoladen meget groft og tilsæt også den.


Til sidst vendes blåbærrene i og dejen hældes over i en bageform beklædt med bagepapir.


Bag den ved 180 grader varmluft i 45 min. til den er gylden brun på toppen og ingen dej hænger ved gaflen hvis du stikker i den. Når kagen er kølet af, smeltes 100 g. hvid chokolade og fordeles på toppen.


Derefter pyntes med mandler og bær


Så er der serveret (på mit splinternye kagefad, er det ikke bare lækkert?) 


En lækker og fyldig blåbærmarzarin med sprøde chokochunks, syrlige blåbær og et sødt chokoladeovertræk - mere skal der ikke til, for at løfte mandags-depressionen. 



Mandlerne er med til at give lidt bid, og de kommer perfekt til deres fulde i kombinationen med marcipanen.



Helt igennem fantastisk kage.


Ét billede mere skader vel ikke - et close-up så konsistensen kan fornemmes. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar