torsdag den 14. februar 2013

Rugbrødsbrud


Alt det brød der bliver skrevet om på bloggen. Alt det kage og alle de tærter. Ja, det er hovedsageligt kærligheden til samme, som denne blog handler om. Derfor undrer jeg mig over, hvorfor der ikke er en eneste opskrift på rugbrød. Eller bare en virkelig grov bolle. Sandheden er, at jeg desværre har deltaget i en del mislykkede rugbrødsforsøg, som har gjort, at jeg måtte holde afstand i en længere periode, faktisk i et helt år. Taget i betragtning af at der bliver spist ca. dobbelt så meget brød, som der bliver spist grønt herhjemme, er det mildest talt for dårligt at jeg ikke har taget mig sammen og fundet en opskrift på et godt rugbrød, før nu! – for det blev godt. Det blev lige som jeg ville have det. Det smagte næsten ligesom dem fra Lagkagehuset, som jeg spiste i går i København. Efter at have besøgt La Glace, at have været på glyptoteket, til Tina Dickow koncert i Glassalen, på Sticks & Sushi og slentret op og ned af Strøget Nygade, kunne vi endnu ikke dy os for at købe nogle rugbrødshapsere i Lagkagehuset. De var fantastisk gode! –også selvom at der hverken er brugt surdej eller langtidshæving.

Ingredienser:
2 dl rosiner (valgfrit)
1,5 dl solsikkekerner
1 dl hørfrø
1 dl sesamfrø
25 g. gær
3 dl vand
420 g. rugmel
lidt ølandshvedemel (valgfrit)
1,5 spsk. Brun farin
evt 1 spsk soya for at give brødet farve, men hver her opmærksom på at der ikke skal den samme mængde salt i, da soya salter meget. 

Pynt:
Enten 1,5 dl sesamfrø (som jeg gjorde), solsikkekerner, græskarkerner eller havregryn (evt. grovvalset)

Sådan gør du:


Opløs gær i vand. Kom salt, kerner, frø og brunt farin i, og rør rundt.


Derefter rosiner…


Rør godt rundt i den flydende blanding. 


Kom nu mel i, og ælt dejen godt til den er hård og ser ud som på nedestående billede. 


Stil den til hævning i  90 minutter.


Når dejen er færdighævet formes den til boller eller ”brud”, på ca. 10x4 cm med 2 centimeters tykkelse (størrelse som en halv banan). Dejbrudene rulles i sesamfrø og kommes i  en varmluftovn på ovnen 200° i 25 minutter.


De er sprøde udenpå og let svampet inden i.


Rosinerne gør, at brudene bliver sødere og efter min smag også meget lækrere. Som frokost med et stykke ost eller bare som den er, kommer den bedst til sit fulde.


De fungerer også glimrende til madpakken, fordi de er så sunde og rostikke. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar