onsdag den 6. februar 2013

Grøntsagsfrikadeller

Det er efterhånden ved at være en smule ensformigt at koge grøntsager i kokosmælk og få fisk med nødder og pesto på, næsten hver aften. Det smager superlækkert, er nemt og tager ingen tid, men man kan også få nok. Den bedste måde at få ny inspiration på, er ved at åbne køleskabet og tænke innovativt. Metoden virker selvfølgelig kun hvis der rent faktisk er en masse rester derinde. I mit tilfælde var der fyldt med grøntsagsposer, der var taget hul på, æggehvider, almindelige æg og selvfølgelig æblegrød og græsk yoghurt. Jeg tænkte. Grøntsager. Æg. Grøntsagstærte - nej, det er for oplagt. Grøntsagslasagne - nej, for besværligt. Wok - fik jeg i lørdags. Men så gik det op for mig - frikadeller. Grøntsagsfrikadeller, selvfølgelig. Jeg havde aldrig prøvet det før, men havde kun hørt godt om dem. Her er min opskrift;

Ingredienser:
4 gulerødder
1/2 squash
1 pastinak
5 små kartofler
1 dl mel
2 æg
2 rødløg
salt og pepper

Sådan gør du:


Vask og riv alle grøntsagerne.


Bland det sammen i en stor skål og tilsæt æg, salt og pepper.


Derefter kommes mel i, indtil det ligner en fars.


Farsen formes som frikadeller (ca. 5 cm i diameter)


Derefter steges de på panden med Becel som fedtstof.


Spis dem når de er gyldenbrune og sprøde i overfladen.



Til frikadellene fik vi laks med pesto og mandler samt et nybagt, dampende varmt brød.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar