tirsdag den 29. januar 2013

Kransebrød


Jeg troede at brødet ville få form som en stor vaniljekrans eller en kæmpebagel. Det var det der var hensigten, men sådan blev det ikke. Kransen blev et brød. Ikke at jeg klager, for det smagte godt, men der var alligevel en hvis skuffelse over at løfte grydelåget inde i ovnen og se en sammenvokset krans. Så huskede jeg: Det er det indre der tæller. Godt at jeg huskede det. Det indre var fantastisk. Med både lakridspulver, honning, solsikkekerner, rugmel og fint Ølandshvedemel blev brødet et af de bedste jeg nogen sinde har bagt. Oveni blev det bagt i stentøjsgryden, så skorpen havde fået en perfekt sprødhed. Lige meget hvad man bager i gryden, vil resultatet blive bedre end bagerens (også bedre end Emmerys og nr. 24). Derfor har jeg valgt ikke at opgive de ingredienser jeg brugte, men derimod opfordre til at man prøver sig frem.

Ingredienser:
Dejopskrift efter eget valg fx denne her
Grydeform

Sådan gør du:


Lad dejen være hævet i 24 timer i køleskabet inden du forsigtigt lægger dejen i en cirkel. Her skal den hæve yderligere 3 timer.


Så sættes gryden med dejpølsen i ovnen og bages i 50 minutter ved 200 grader. Husk at ovnen skal være kold inden du sætter den ind.


Fantastisk resultat! 


– luftigt og sprødt, og en smugle sødt pga. lakridsen. 


Frys gerne det halve ned, for når det bliver opvarmet igen, kommer skorpen for alvor til sin ret. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar