mandag den 3. december 2012

Langtidskoldhævet surdejsbrød med lakrids og ølandshvedemel


Og brødet lever op til sin titel! D. 1 december blev i lørdags fjeret på bedste vis. Som en tradition tager min familie og jeg altid ud for at fælde juletræ den første eller anden weekend i december måned. Det plejer at være meget hyggeligt med Waldows julestue bagefter, samt god stemning og højt julehumør. En uge forinden havde mine forældre sagt til min søster og jeg at vi skulle sætte 4 timer af til at fælde juletræ + ’noget andet’. De havde sagt at vi ikke skulle have de højeste forventninger, så vi blev glædeligt overrasket over overraskelsen. Især gjorde jeg. Det var et besøg hos Fru. Møllers Mølleri. En gård med de lækreste kvalitetsråvare inklusiv ølandshvedebrød- og mel og surdej i glas. Kurven blev fyldt op med alt mit ynglingsbagegrej og jeg gik derfra mere tilfredsstillet end jeg længe har været. Både oste, fletkurve, grøntsager, chokolade, kage, brød, surdej og diverse slags kvalitetsmel. Lagret herhjemme er nu fyldt godt op til julens nydelser. Og eftersom Meyers bageri-bog endnu ikke er blevet anvendt til andet en brunsviger, ciabattabrød og en mislykket surdej, fandt jeg det passende at prøve hans berømte ølandshvedebrød, hvor almindelig hvedemel eller andet i den dur ikke indgår i opskriften. Blot en masse øland. Så kunne jeg ikke dy mig for at komme lidt lakridspulver i, det giver en dejlig skorpe.


Ingredienser:
7 dl vand
gær på størrelse med en ært
400 g. Fint ølandshvedemel
200 g. Groft ølandshvedemel
1,5 spsk. surdej
1,5 tsk. salt
1,5 tsk. Lakridspulver

Sådan gør du:


Opløs surdej og gær i 6 dl vand.


Rør rundt indtil blandingen er jævn.


Tilsæt fint ølandshvedemel og den sidste dl vand, samt salt.


Nu tilsættes groft ølandshvedemel, og dere røres rundt. 


Til sidst lakridspulver(valgfrit men giver en fantastisk sød og sprød overflade) og rør yderligere så dejen bliver gummiagtig. Hvis du har en kitchen Aider røremaskine ville det være det optimale. Her skal de først ’piskes’ i 5 minutter ved lav hastighed hvorefter den skal have 15 minutter på fuld drøn.


Sæt dejen til hævning i 24 timer i køleskabet.


Efter 24 timer tages dejen ud og hældes over på et meldrysset bord hvor den hæver i 20-30 minutter. Nu skal der en ovnfast gryde i ovnen ved 240 grader varmluft.


Her skal dejen overi når gryden er 100% varm. Vær meget forsigtig da det er brandvarmt at manererne med. Med lukket over skal brødet bages i 32 minutter, hvorefter låget tages af og bages ydereligere i 15-20 minutter.


Det tages ud af ovnen og køler af i 15 minutter.


Spises til suppen eller rent. Går også glimrende med smør eller basilikumspesto. Dog blev det ikke helt identisk med forsidebrødet i 'Mayers bageri'-bog, måske fordi jeg ikke er ejer af en Kitchen Aid-maskine. Det smagte nu alligevel herligt og jeg er stolt og glad for mit resultat af mit langtidskoldhævet surdejsbrød med lakrids og ølandshvedemel. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar