fredag den 19. oktober 2012

Spinatboller el. brød


I mine øjne har spinat altid været en voksenspise. Det er så utroligt sundt og grønt og så har det en rig duft af, ja…sundhed! Jeg har derfor altid været lidt skræmt at denne grøntsag. Dog har jeg efter at have eksperimenteret lidt mere med den i køkkenet, fundet frem til at den er meget harmløs. I næsten alle mine tærter og også i pastaretter og indbagt laks anvender jeg frossen spinat, og dette med lige stor begejstring hver eneste gang. Så hvorfor ikke kombinere min absolutte livret med frossen spinat?. Brød og spinat sammen, det burde ikke kunne gå helt galt. Opskriften er nem og hurtig, så hvis du finder ud af at du gerne vil have det til frokost, og det allerede er sidst på formiddagen, kan det snildt nås endnu.

Ingredienser: (2 brød + 8 store boller)
900 g. hvedemel
50 g. gær
6,5 dl vand
2 tsk. salt
1 tsk. Honning
2/3 dl olivenolie
450 g. frossen spinat

Sådan gør du:


Opløs gær i vand samtidig med at salt og honning tilsættes.



Når det er opløst, tilsættes olien hvorefter mel blandes i.


Kom spinaten over i en lille gryde og lad det blive blødt.



Kom det derefter direkte over i dejen og ælt det indtil den bliver jævn.


Stil den til hævning i sturetemperatur i 1,5-3 timer. 



Form nu dejen til boller, flutes eller brød og kom den over på en bradepande beklædt emd bagepapir. Her skal dejen efterhæve i 30 min.



Tænd nu ovnen på 200 grader, pensl med mælk, æg eller kaffe og kom pladen i ovnen i 45 min. Alt efter form og størrelse.



Det er allerbedst helt nybagt, men dagen efter er det stadig svampet og luftigt. Eksperimentér gerne med græskarkerner, solsikkefrø eller grovmalet mel.  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar