onsdag den 24. oktober 2012

Æblemos


Jeg er jo begyndt til håndbold. 2 gange om ugen endda. Ens fingre skal klistres 100% ind i harpiks og selvom det er kvindehåndbold er det altså ikke helt ufarligt. Der bliver skubbet og hevet og revet i alt og alle. Slap lykkeligt væk med kun to fingre i forbinding, hvilket skam kunne have været meget værre. Men pointen er, at min håndboldveninde og jeg har fået til vane at gå in på Kählers coffeestation i Bruunsgade og snuppe en grød med på farten inden træning.  Der er mange forskellige slags + de smager gudeskønt hvis altså man er til grød. Der er både sunde, mindre sunde og usunde grøde, og de mindre usunde er ifølge mig en reder for en hver midtvejsugekrise – hvis det er et ord?.!..  I hvert fald er jeg blevet ellevild med gode grøde. Kastede mig derfor selv ud i en æblemos til grøden. Her er hvad jeg brugte og gjorde:

Ingredienser
10 friske haveæbler
1 dl vand
2 tsk. stødt kanel
2 spsk. Vaniljepulver (bedste med 1 vaniljestang)
1 spsk hjemmelavet solbærmarmelade (kan udelades)

Sådan gør du:


Skræl æblerne så alt skræl er væk, hvorefter de skæres i tern på størrelse med det yderste af et tommelfingerled.


Det hele kommes over i en gryde. Tilsæt vaniljepulver, kanel og vand og rør rundt.


Rør jævnligt i ca. 30 min på middelvarme.


Når æblerne er udkogte, og det begynder at ligne mos, tilsættes solbærmarmelade. 



Bliv ved med at røre jævnligt rundt så mosen ikke brænder på. Når alle æbler er helt udkogt tages den af varmen.



Nu kan den enten spises på grød eller bruges i gammeldags æblekage. Jeg plejer at lave grød af grove havregryn og spiser det gerne sammen med græsk yoghurt 2 %. Dette kan gøres lige når den er færdig, eller natten over i et køleskab ville også gå fint, da den er god både varm og kold. Held og lykke.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar