onsdag den 17. oktober 2012

Peanut Butter brownie


Jeg er slet ikke fan af peanut butter. Overhovet ikke, faktisk. Den cremede smag af koncentreret jordnødder blandet med honning og peanut olie er simpelthen for meget for mig og mine smagsløg. Derimod er der mange af mine venner, der er helt syge med den cremede masse. Både oven på brød, i brød, men også på kylling og selv i pastaretter. Der er ingen grænse for hvad denne smørelse kan anvendes til – ifølge dem.
For at udvide mine madhorisont sprang jeg alligevel ud i en peanutbutter brownie. Billedet så fantastisk ud, og jeg havde virkelig behov for noget sødt meget hurtigt. Egentlig var resten af kagen tænkt til en af mine veninder, som en afskedsbid fordi vi ikke skulle se hinanden i ferien, men sådan skulle det ikke være – den smagte simpelthen for godt til at give væk! -undskyld L

Ingredienser:
1 dl. Mel
2 tsk. natron
2 kopper chokolade
1,5 dl sukker
12 spsk. smør
4 æg
2 tsk. salt
2 tsk. vaniljepulver
1 dl mørkchokolade

For peanut butter cremen:
1,5 dl mel
1 dl sukker
1 dl peanut butter
8 spsk. smør
2 æg
en knivspids bagepulver
½ tsk. Salt
2 tsk. Vaniljepulver


Sådan gør du:


Start med at smelte smør, chokolade og sukker i en lille gryde.


Når massen er kølig hældes den over i en skål hvor æggene tilsættes lidt efter lidt. Hertil anvendes et piskeris.


I en anden skål blandes mel, kakaopulver og salt. Denne blanding hældes over i de våde ingredienser.


Tilsæt de groft hakket mørke chokoladestykker.


Til peanut butter cremen blandes først smør, peanut butter og sukker. Dette piskes sammen indtil massen når en luftig konsistens. Tilsæt æg, mel og salt og rør rundt. 


Hæld nu halvdelen af chokoladedejen over i en bageform. Bland lidt peanutbutter i og hæd derefter resten af chokoladedejen oven i. 


Til sidst fordeles den resterende peanut butter masse, men pas på med at blande den helt sammen med chokoladedejen. Den skal kun ligge på toppen.


Stil den nu i ovnen i 35 min med sølvpapir over. Når de 35 min er gået tages sølvpapiret af, og den bages yderligere 10 min ind til gennembagt. Den er virkelig cremet, og faktisk smager den ikke af peanut Butter overhovedet, mere bare af en god kage med et strejf af nødder. Og nyd den da med en klat cremefraiche. 

1 kommentar: