søndag den 7. oktober 2012

Pull apart-bread med æble, kanel og marcipan


I mit barndomshjem havde vi også æbletræer i haven. Ligesom nu. Lige ude foran vores køkkenvindue står der to store skønne æbletræer, der bærer de dejligste æbler hvert efterår. Hverken dengang eller imens vi har boet her hvor vi bor nu, har vi været gode til at anvende dem i madlavningen. Det fortryder jeg meget. Syrligheden i de hjemmedyrket æbler og den friskhed de levere hver gang tænderne møder den sprøde og saftige overflade er uovertræffelig.
Søndag aften skulle jeg igen til middag, og havde fået tildelt dessert-tjansen (fedt!). Min hjerne havde de forrige dage arbejdet på højtryk for at finde på et let og lækker dessert, der ikke tog alt for lang tid at lave, og som ikke krævede nogle underlige eller usædvanlige ingredienser. Da jeg kom hjem til et fad fyldt med nyplukkede haveæbler, lyste pæren pludselig meget kraftigt. Æble, kanel, marcipan og dej… SAMMEN? Hvem har dog fundet på denne geniale kombination?

Ingredienser:
Til dej:
4 dl. Mel
1 dl. Sukker
1 tsk. Salt
1 spsk. Kanel
30 gram gær
4 spsk. Blødt smør
½ dl lunkent vand
½ dl mælk
2 æg
2 tsk. Vaniljepulver

Til fyld:
1 ½ dl. Brun farin
1 spsk. Kanel
1 tsk vanilje
3-4 tsk. Blødt smør
2 store æbler
en stor håndfuld marcipan

Sådan gør du:


Start med at bland mel, sukker, salt og kanel sammen i en stor skål.


Derefter kommes gær, smør, mælk, vand og æg over i en anden skål. Det rørres godt sammen, helst med et piskeris, men med en ferm hånd går det også fint an.


De våde ingredienser hældes over i den store skål med mel, sukker, salt og kanel i, og der røres grundigt rundt med en ske. Sørg for at alt det tøre er vådt. Hvis blandingen ikke er fast nok, kan der tilsættes ekstra mel. Den skal være fast, og kun klistre lidt til kanten.
Så skal den hæve i 30 min. Denne hævning havde jeg ikke tid til, hvilket ikke har gjort dkde.


Til fyldet blandes brun farin, kanel, smør, sukker og vaniljepulver. Det røres godt rundt til massen bliver cremet og let.


Dejen rulles ud på bordet til den får en tykkelse på 1,5 cm. og  45x30 i bredden og på langs.


Fyldet fordeles på  dejen i et tyndt og jævnt lag over det hele. Herefter rives marcipanen i små stykker og lægges ovenpå.


Æblerne skrælles og skæres i tynde skiver, hvorefter de fordeles ovenpå dejen med med fyldet på.
Så skal dejen skæres i 4-6 baner, så de kan ligge ovenpå hinanden i en aflang form.


Der skæres evt. på tværs af lagene.


Så skal den i ovnen i 30-40 min ved 200 graders varmluft. Når den er gylden på toppen tages den ud. Spis den helst varm med flødeskum eller creme fraiche. Denne gang kom der efter min smag ikke nok æbler i fohold til dejmængden. 3 eller 4 æbler ville være mere passende. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar