mandag den 8. oktober 2012

Chokoladekage

Bedre kendt som den ultimative fødselsdagskage. Hver fødselsdag de sidste 15 år har jeg lavet chokoladekage sammen med min tvilling og min farmor. Den blev skåret firkanter og dekoreret som en lokomotiv med vogne. Hertil anvendte vi lakridskonfekt og lakrdispiber som hjul, skorsten og vinduer. Derfor er det noget så nostalgisk at stå og røre denne dej sammen igen. Dog var det ikke til mig denne gang, men den uskrevne regel når man laver kage til en anden er, at man altid laver en lille ekstra kage til sig selv, så det gjorde jeg selvfølgelig. Den smagte herligt, og med et fint lag flormelis og selvfølgelig en god klat creme fraiche til, kan det næsten ikke blive bedre. Jo, så skulle det lige være en kop the fra Perchs tea house, måske en Rooibos Vanilla?
Gennem årene har jeg eksperimenteret med at forbedre kagen, hvilket jeg mener er lykkedes okay godt. Jeg tilsatte lidt appelsinskal, nogle chokoladestykker og valrhona kakaopulver og wupti - 10 gange mere velsmagende.

Ingredienser:
60 g. Kakaopulver
1 ½ dl vand
175 g. Smør
350 g. Sukker
3 æg
250 g. Mel
1 tsk. Bagepulver
½ tsk natron
1 tsk vaniljesukker
1-1 ½ dl mælk
ca. 2 gode håndfulde mørk chokolade

Sådan gør du:        
                                                                                                    

Start med at bland sukker og smør sammen i en stor skål, hvorefter piskeriset tages i brug og rører massen jævn.


Vand og kakao røres glat.

 

Skiftevis med æggen tilsættes kakaoblandingen til sukker-smør blandingen, og der piskes til dejen er ensartet og alle klumper er væk.


Nu blandes natron, bagepulver, vaniljesukker og mel og hældes derefter over i skålen, og piskeriset skal nu bruges til at gøre dejen glat og fin.


Kun hvis der er behov for det fordi dejen er for fast, tilsættes en deciliter mælk. Hvis man føler for det, kan der også hakkes noget mørkt chokolade, gerne meget groft. Det er også supergodt med revet appelsinskal eller orangechokolade.


En form beklædes med bagepapir og dejen hældes i. Nu skal den i ovnen i ca 55 min ved 200 grader varmluft.


Når den er helt afkølet skal den pyntes. Som skrevet er den nemme udvej at drysse lidt flourmelis hen over, men man kunne også kaste sig ud i noget lidt mere avanceret med fx. marcipan, nougat, glasur og/eller krymmel. Eller hvad med lakridskonfekt? 


Den revner altid på toppen, hvilket giver den et meget overdådigt look. Det er ligesom om, at lidt af dens indre bliver afsløret, men alligevel ikke helt. Man får i hvert fald lyst til at sætte tænderne i den med det samme, og husk nu at den smager bedst varm. MED CREME FRAICHE. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar