onsdag den 26. september 2012

Kringle med marcipan

I anledning af d. 11/11 som er bagerens fødselsdag, følte jeg for at lave noget typisk bagerbrød. Jeg kunne ikke komme i tanke om noget mere oplagt end en kringle. Da jeg er den absolut største marcipanelsker, fandt jeg en opskrift på nettet, som passede perfekt til min træng. Opskriften er oprindeligt med 75 g. rosiner, men jeg mener ikke, at rosiner hører til i en kringle, så derfor undlod jeg dem.

Ingredienser (til 3 kringlestænger):
Dej:
300 g mel
200 g smør
2 spsk  sukker
50 g gær
2 hele sammenpisket æg

Marcipanfyld:
150 g Ren Rå Marcipan
80 g sukker
80 g blødt smør

Pynt:
Æggeblomme, mandelflager og perlesukker. Jeg brugte rørsukker hvilket også fungerede.

Sådan gør du:

Opløs først gæren i æg og sukker. Her er det vigtigt at al gæren bliver rørt godt ud.


Tilsæt mel og smør og ælt det til en smidig dej. Den skal ikke kunne klistre fast til bordet. 


Lad dejen hvile, mens marcipanfyldet blandes til en fast masse.



Del dejen op i 3 dele og rul dem en efter en ud så de er på størrelse med et A4 ark. Fordel et ét centimeter tykt lag fyld jævnt midt på hver af de tre udrullet deje.


Fold siderne over midten og læg dem på bagepapir.Her skal de hæve med et viskestykke over i 40 min.


Pensl med æg og drys med mandler og perlesukker/rørsukker. Put dem nu i ovnen i ca 15 min ved 200 grader. Hold øje med om de bliver færdig før tid. Du skal først tage dem ud, når de har en jævn gyldenbrun farve som på billedet.


Kringlen er en ordentlig kalloriebombe, men den er det hele værd. Du kan servere den for gæster med friskt frugt skåret i tern, for at supplere med noget sundt.

Den oprindelige opskrift kommer fra http://www.odense-marcipan.dk/

Ingen kommentarer:

Send en kommentar