tirsdag den 18. juni 2013

Figenbrød


Som nævnt i det forrige indlæg er figner blevet den helt nye spise, i hvert fald for mig. Hvorfor ikke lave en kombi med dette og min absolutte yndlingsmad, nemlig brød. I et hvert brød er det vigtigt at ”fodre” gæren med noget der får den til arbejde og hæve. I surdejsbrød kan det dog udelades. Men hvad enten om det er sukker, honning eller sirup der anvendes, bliver det altid meget lækkert, så jeg tænkte at figenpålæg nemt ville kunne bruges som erstatning. Ganske rigtigt hævede brødene fint, lige som de skulle og resultatet blev to luftige, grove, sunde og lidt søde samt sprøde og rustikke brød. Opskriften fandt jeg på frugt-pålægspakken og jeg måtte bare afprøve den, selvom jeg ellers aldrig falder for opskrifter på kartonner, glas eller diverse andre emballager.

Ingredienser:
50 g. gær
7-8 dl lunkent vand
2 tsk. salt
1,5 dl græsk yoghurt
1,5 dl smørbart frugtpålæg
2 dl havregryn
1 dl solsikkekerner
650 g. hvedemel

Sådan gør du:

Rør gæren ud i 1 dl lunkent vand og tilsæt derefter resten af vandet.


Derefter yoghurten og solsikkekernerne.


Frugtpålægen og resten af ingredienserne tilsættes og der æltes igennem indtil dejen er ensartet.


Den stilles til hævning i 1 time et lunt sted.


Efter hævningen lægges brødene ud på en bageplade og hæver yderligere 30 minutter.


Så skal dejen i varmluftsovnen på 200 grader i 15 minutter til den er gyldenbrun på toppen.


Det smagte super lækkert og behøver intet pålæg pga. figensmagen. 


Især på dag to kommer figensmagen til sidt fulde.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar