lørdag den 25. maj 2013

Soda bread


Er det ikke genialt? – at det tager mindre end 45 minutter fra at man har besluttet sig for at bage et brød, til der kommer et nybagt, smukt, luftigt og sprødt et ud ad ovnen? Og der skal endda kun 5 ingredienser til. Jeg ved ikke hvorfor jeg først eksperimenterer med andre hæveformer end æg og gær nu, for et brød på bagepulver bliver mindst lige så lækkert. I starten var jeg ret skeptisk hvad angik størrelsen af det færdige brød, for inden jeg kom det i ovnen lignede det bare en hvid klump klister. Heldigvis hævede det vanvittigt meget, så ingen grund til bekymringer, hvis det ser lidt trist ud i ubagt form. Den eneste ulempe ved at bage på bagepulver er at brødet ikke holder sig ligeså godt, som brød på gær, men hvorfor skulle det også pakkes ned og gemmes til dagen efter, når det er allerbedst og allersprødest og allermest fristende på dagen derpå?

Ingredienser:
500 g. hvedemel
6,5 dl kærnemælk eller A38 (jeg brugte halv/halv)
1 spsk. Akacie honning
1 tsk. Salt
2,5 tsk. Bagepulver

Sådan gør du:


Bland hvedemel, salt og bagepulver


Lav en fordybning i den tørre blanding og hæld surmælksprodukterne i.


Kom til sidst akaciehonning i og rør rundt i ca. 3 minutter til dejen (som skrevet) ligner en hvid klump klister.


Kom dejen direkte på på en varm bageplade og drys med mel. Sæt det i ovnen i 35 minutter på 200 grader.


Når det kommer ud er det gyldenbrunt og giver en fatastisk duft fra sig.


Indeni var det luftigt, næsten med en konsistens som en kage.


Jeg tror at det er den bedste skorpe der er kommet ud af ovnen hjemme hos mig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar