søndag den 5. maj 2013

Rugbrød på surdej


Selvom at det er imod mine principper, kastede jeg mig ud i en færdig surdejsblanding. En af dem der er lavet på pulver og ligner gær når man åbner pakken. Jeg var skeptisk inden forsøget, men det havde der ikke været nogen grund til. Udkommet blev langt bedre end jeg havde turde håbe på, for ikke nok med at det havde hævet præcis ligeså meget, som jeg ville have det til, så smagte det rent faktisk af rugbrød – ikke bare brød med kerner. Der var nok dej til både en form og 10 små mini-rugbrødsboller til madpakken. Sikken glæde. Efter 2 skiver er man mere end mæt, men lysten, trængslen og fristelsen taler nogen gange højere end mætheden, så 4 stykker er slet ikke umuligt at få klemt ned til mellemmåltid eller frokost. 

Ingredienser:
1 pose tørret surdej
5 dl. vand
20 g. gær
4 dl. kogende vand
100 g. græskarkerner
100 g. solsikkekerner
200 g. hørfrø
300 g. rugmel
230 g. knækede rugkerner
2 tsk. Salt
1 spsk. honning.


Sådan gør du:


Sæt rugkerner, solsikkekerner og græskarkerner i blød, i ca. 4 dl kogende vand.


Efter 1,5 time er kernerne blevet blødet op og de er klar til at blandes i dejen.


Først skal gæren og surdejen dog opløses i det andet vand.


Når dette er gjort blandes alle melsorter, kerner, salt og vand og der røres godt rundt indtil blandingen er jævn. Den skal hæve i ca. 2 timer.


Og til sidst honning.


Nu hældes dejen op i en franskbrødsform og drysses med sorte birkes hvorefter den bages i 55 minutter ved 170 grader i en varmluftsovn.


Lad rugbrødet køle af på en rist


Kernerne kommer i den grad til deres fulde og med den sprøde birkesskorpe er det en fryd at sætte tænderne i.


Spis et par skiver med god samvittighed og et tyndt lag smør imens det stadig er lunt. Rugbrødshapserne med græskarker var også lækre.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar