søndag den 13. januar 2013

Brød bagt i stentøjsform


I tirsdags bippede en besked ind på min mobil hvor der stod at der skulle afhentes en pakke på posthuset. Onsdag da jeg kom hjem fra skole og arbejde, stod en stor papkasse i entréen. Jeg var sikker. Ingen tvivl. Det var den. Et af de øverste ønsker på listen. Og den var i vores hus. Alle tiders. Bagegryden. En af dem der kun kan bruges til at bage brød i. Ikke til gryderetter eller kød. Nej, kun brød. Intet andet. Ønsket blev opfyldt julen 2012, en god jul. Det var en dejlig oplevelse da kuverten blev åbnet hvori der stod ”En stentøjsform fra Sigrid Hovmand”. Den kunne først ankomme et par uger efter bestillingen da den er håndlavet til os og skulle sendes helt fra Samsøe. Med gryden kom også en opskrift, som er denne jeg blogger om i dette indlæg. Hvis man er interesseret i en form magen til, så besøg hendes hjemmeside på www.sigridhovmand.dk

Ingredienser:
3 dl. Fuldkornshvedemel
4 dl kogende vand
4 dl lunkent vand
25 g. gær
5 tsk. Salt
900 g. mel efter eget valg

Sådan gør du:


Dagen før bagningen røres fuldkornsmel sammen med vand så det kan trække natten over.


De 4 dl lunkent vand røres op med gær i en anden skål.


Rugmelsmassen kommes over i gærvandet og tilsæt salt.


Rør nu lidt efter lidt melet i og ælt dejen i 8 minutter.


Den skal nu til hævning indtil den er hævet til dobbelt størrelse, ca 1,5 time.


Brødformen smørres grundigt med olie.


Brødet hældes over i gryden og sættes i en kold ovn, hvorefter den bliver tændt på 200 grader varmluft.


Bag nu brødet i 1 time og 30 minutter og løft ikke låget for at se til den før der er gået en time, da dampen svinder ud.


Stil det til afkøling. Skorpen blev fuldstændig fantastisk, den bedste skorpe jeg har lavet nogensinde. Dog var smagen mindre fremtræden hvilket måske skyldes de kedelige melsorter jeg anvendte. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar