onsdag den 26. december 2012

Vaniljekranse


Småkagebagning er endnu en af glæderne ved julen. En af de absolut ældste traditioner vi har hjemme hos mig, er vaniljekransebagning. Det er en umulig opgave at give sig i kast med dem alene, og lige netop derfor er det noget af det mest hyggelige at få de indendørs vinterjuletimer til at gå med. Den gamle maskine samles, forklæderne tages op fra skuffen og ærmerne smørres op, når småkagebagningen år efter år igen træder inden døre. Da jeg var mindre var det et helt dagsprojekt, men siden da, er dejen blevet en anelse lettere at håndtere som resultat af de mange brød, småkager og kager jeg har formet og haft i ovnen siden. Opskriften er gammel. Meget gammel. Og ligesom alle andre danskere er jeg ikke tilbøjelig til at prøve at bage ud fra andre opskrifter, da lige bestemt denne opskrift vækker nogle helt særlige minder i mig. Dog kommer jeg altid lige lidt mere vanilje i end sidste år, da min kærlighed til madlavning og bagning kun er vokset i takt med min kærlighed til vaniljesukker og stænger som årene er gået. Selvom i sikkert er så glade for jeres egen opskrift, at i ikke skænker det en tanke at prøve en anden,  vil jeg alligevel dele min opskrift på de perfekte kranse.

Ingredienser:
500 g. mel
250 g. sukker
250 g. margarine
4 tsk. vaniljesukker
2 æg
1 vaniljestang

Sådan gør du:

Sukker og mel blandes i en skål.


Tilsæt æggene.


Udkern vaniljestangen og tilsæt den i skålen.


Magerinen smeltes eller smuldres i.


Kødhakkemaskinen eller vaniljekransemaskinen samles og sættes fast på et bord.


Dejen æltes grundigt indtil klumperne er udjævnet og den kommes nu i køleskabet i 20 min. Det er vigtigt at den er fast så måske skal der lidt mere mel til.


Efter de 20 minutter presses vaniljekransedejen ned i kødhakkeren og der drejes rundt på maskinen.


De lange dejorme formes til ringe.


Fordeleles på en bageplade og kommes i ovnen i 10-14 minutter i en 170 graders varmluft ovn.


De SKAL være hårde, det er nemlig det der gør dem helt ekseptionelle. Spis dem til en kop kakao eller en god kop latte.


De skal opbevares i lukkede beholdere, og holder sig ca. 1 måned. Vores maskine gik desværre i stykker under bagningen, så vi måtte lave resten af dejen til ovalformer. God bagelyst.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar