lørdag den 22. december 2012

Langtidshævede mysliboller


Det er svært at lægge skjul på, at jeg er en kæmpe myslifan. Til morgenmad, til mellemmåltider og til frokost. Ja, selv til aftensmad hvis det var muligt. Det er det, men kød og grønt er jo også en nødvendighed. For at lave en kombination af måden at spise mysli på, har jeg kastet mig ud i en myslibolle-opskrift. Da jeg fik idéen var jeg sammen med min mor, taget i byen for at handle julegaver til familien. Det var i 12-fritkvarteret, så vi havde ikke mere end 30 minutter at gøre godt med, så det skulle være hurtigt og effektivt. Da vi havde ordnet ærinderne, var der 5 minutter i overskud. De skulle ikke spildes, så da vi kom forbi Jeremys bread i Mejlgade, kunne vi ikke dy os. Myslibollerene fristede og maven skreg, der var ikke noget at gøre, myslibollen måtte bare ned… og det kom den, med stor tilfredsstillelse. Her er mit forsøg på at gøre det ligeså godt.

Ingredienser:
2 spsk. surdej
gær på størrelse med en ært
6 dl koldt vand
1 dl rosiner
200 gram mysli (axa guldmysli)
500 g hvedemel eller ølandshvedemel
2 tsk. Salt

Sådan gør du:

Start med at komme surdej og gær i en stor skål, derefter det kolde vand.


Derefter tilsættes salt.



Lidt efter lidt kommer hvedemelet i, men hold gerne 200 gram tilbage.


Og mysli. Hvis du har ekstra hasselnødder hakkes de gerne i halve og kommes også i.


Nu blandes resten af hvedemelet i sammen med ekstra rosiner alt efter behov.


Dejen røres færdig, den skal være klistret, men ikke våd, hvorefter den kommes i køleskabet natten over.


Dejen tages ud af køleskabet, formes til boller og lægges på en bageplade beklædt med bagepapir. Her hæver de i 2-3 timer.


De pensles nu med kaffe, æg eller mælk.


De kommes i en 200 grades varm varmluftovn og bages i 16 minutter.


Hvis du elsker mysli og brød bliver disse boller helt sikkert en succes. 


Og selvfølgelig spises de uden pålæg imens de stadig er varme. God appetit. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar