onsdag den 26. september 2012

Müsli

Denne opskrift har jeg lavede utallige gange, så spørg mig ikke hvorfor jeg først lægger den ind på bloggen nu. Måske fordi den er så utrolig simpel, at det næste virker svinsk, for når man smager hvor knasende og sprød den på den søde måde overvælder smagsløgene, er det ganske simpelt uforståeligt at det kun tager ca. 8 min fra start til slut.
Den blev udviklet for ca. et halvt år siden da familien og jeg var ved at køre godt træt i den anden slags snack ’grove knækbrød’, som jeg skrev et indlæg om engang i november. Hver gang vi var småsultne blev dåsen med knækbrødene åbnet og de blev knast i munden med stor glæde og velbehag. Vi kom til et punkt hvor vi fik en overdosis, så jeg besluttede at erstatte dåsens indhold med en selvopfundet samt sund og nem mysli. Siden den dag, har jeg ikke lavet knækbrødene.

Man kan justere ingredienserne alt efter hvilket slags nødder eller kerner der falder bedst i ens egen smag. Her er ét bud:

Ingredienser:
3 dl. grovvalsede havregryn
2,5 dl. solsikkekerner
2 dl. græskarkerner
2 dl. hasselnødder
1. dl mandler
2 tsk. Honning (gerne x-tra)
Rosiner hvis det lyster.
Hvis der ønskes en mindre grov blanding kan de grovvalsede havregryn erstattes af normale havregryn, og husk at kun fantasien sætter grænser, for hvad du kan blande i. Også kokosflager, tørrede bananer og tranebær fungerer godt.  

Sådan gør du:
Tænd ovnen på 200 grader. 


Start så med at tage stegepanden frem og fyld de grovvalsede havregryn, solsikkekernerne, græskarkernerne og de halvt-overskåret mandler og hasselnødder i. 


Der Skrues på semi-højt blus og når der begynder at dufte af popkorn og blandingen er lidt svitset (ca. efter 3 min), skrues der ned og honningen tilsættes så alt er fugtigt. 


Derefter kommes det hele over på en bageplade med bagepapir og sættes i ovnen i ca. 3 min. til det har fået en jævn lysebrun farve. Det køles af på pladen, og rosinerne eller anden tørret frugt tilsættes.


Så mangler der blot at blive gjort klar til servering. Jeg spiste det i selvskab med et (selvfølglig) hjemmebagt og fuldt fortjent ølandshvedebrød (har jo været væk fra DK i 3 uger), lækkert pålæg, frugt og familien samt den meget savnede veninde der netop var hjemvendt fra USA. Fantastisk brunch.


Det gode ved denne mysli er, at den ikke kun kan bruges til yoghurten, havregrynene eller i min fars tilfælde cornflakesene. Nej, det er også svaret på et sundt og mættende mellemmåltid, en delikat forsnack til gæster, og faktisk også en salatblanding. Dem jeg har serveret den for, er alle enige i min konstatering; den er legendarisk velsmagende.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar