onsdag den 26. september 2012

Kokoskage

Prepare! – denne fine sag er ikke for hvem som helst. Nej, den er kun for dem, der forstår vigtigheden i at lade den smelte på tungen med stil og nydelse. Scroll straks videre ned hvis du ikke er i denne kategori. Navnet er Coconut flan – altså direkte oversat en Kokos tærte selvom jeg fortrækker kokuskage i stedet, da jeg definere en tærte som en fast dej med fyld, og da kunsten i at lave denne kage ikke indeholder nogen opskrift på en dej, tillader jeg mig derfor at erstatte tærte med kage. Bum.
Opskriften er af stor betydning for min ferie i år. Jeg er netop hjemvendt fra den brandvarme ø, Sumatra som (til jer der tænker ´what!?´) ligger lidt vest for Singapore i Indonesien. En fantastisk ferie der bød på intet mindre end trekking, rafting, vulkanbestigning, bumlede veje, bounty-strande, orangutanger, havskildpadder, slanger, krybdyr og rismarker, et stop i Singapore, shopping, samt selvfølgelig meget anderledes, men god mad. Deriblandt en fascinerende kultur! – ja jeg kunne blive ved. Alt dette oplevede jeg sammen med min familie, så en bedre sommer er svær at ønske sig, taget i betragtning af at jeg for en måned siden pakkede mine ting og sagde farvel til et uforglemmeligt år på Rønde Efterskole. 
Kagen smagte jeg for første gang på en lille ø i Indonesien kaldt Cubadak. På øen var der ingen udover os, kun 12 bungalows, en restaurant, en bounty-strand og en masse smuk natur. Bedre kendt som paradis. 

Cubadak Island, Indonesien
Den første aften ankom vi til en middag bestående af friske, ny-fanget kæmpe-hummere, tærte og ikke mindst kokoskage komponeret af  et bredt udvalg af eksotiske friske frugter. Sikken velkomst. Kokoskagen, med det karamel-farvet svampede og søde udseende kunne jeg ikke få øjnene væk fra. Det resulteret i at værten (ejeren) gav mig opskriften. Ih hvor er jeg en heldig og glad dame.

kondenserert mælk
Ingredienser (8 personer):
1 dåse sød kondenseret mælk, Nestlé
400 gram fløde 18%
4 æg
250 gram kokosmel
7 tsk. rørsukker
1 dl. vand

I stedet for kokosmel, kan du bruge revet kokosnød, for at få en ’rigere’ smag. Det er svært at finde, men klart det fortrukne hvis muligt.

Sådan gør du:

Dagen inden fornøjelsen skal indtages sættes kokossen, hvad enten om den er revet eller det er kokosmel, i blød med ca. 4 dl. vand. 


Dagen efter sies vandet fra kokossen og der forberedes en gryde hvori der hældes rørsukker. Kogepladen skal stå på højt blus. Når det er smeltet, skrues straks ned på svag varme, vandet hældes i og der røres rundt indtil karamellen har en jævn flydende konsistens. 


Herefter hældes resten af ingredienserne i, og der røres yderligere indtil massen ser ud som på billedet.


Så skal den bare i ovnen, ved 225 grader i ca. en time og i et vandbad. Hold godt øje, for hvis den får for meget mister kagen den svampede og saftige konsistens som den flydende karamel og vanddampen er med til at give. Den skal blot have en lysebrun farve.


Jeg lavede to kager ud af portionen, den ene ganske almindelig rund og den anden i en rund form med hul i midten, hvilket gjorde det til en OL-kage. Den passede perfekt til aftenens anledning af åbningsceremonien af OL i London 2012.
Da den kom ud af ovnen, var der ikke et øje tørt. En skønhed var blevet til. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar