lørdag den 5. oktober 2013

Blondie med hindbær og cookie dough


Jeps, den er god nok. Cookie dough i en hvid brownie med 300 g hindbær og en masse dejlig marcipan. Det er som om at alle mine drømme er gået i opfyldelse i én kage. Havde jeg dog bare vidst hvor glad den ville gøre mig noget før, så havde jeg bagt den for længe siden. Nu vil jeg bare nøjes med at være glad for at den er kommet til. For den er kommet for at blive. Idéen udsprang i fredags da jeg var til foredrag på universitetet i forbindelse med samfundsfag hvor vi har om international politik. Jeg sad og grublede over fredagskagen, så da en af de andre elever hev en cookie op ad lommen, tænkte jeg straks på cookie dough – om det skulle være den oprindelige cookie, brownies med cookie dough-topping eller noget helt tredje var jeg stadig usikker på. I samme øjeblik fik jeg et flashback til en lækker hindbærkage jeg fik i sommers, så jeg tænkte at en kombination måtte være sagen. At jeg både kom hvid chokolade og marcipan i var ren lyst og trang, men det gjorde kun godt. For ud kom kagernes kager, en hindbær blondie med marcipan og cookie dough chunks. Det blev en glædelig fredag.

Ingredienser:
Hvid chokoladebrownie: 
200 g marcipan
3 æg
1 tsk. Bagepulver
½ tsk. Salt
200 g smør
150 g hvid chokolade
100 g. hvedemel
150 g brunt sukker
150 g sukker
300 g frosne hindbær

Cookie dough:
100 g smør
100 g sukker
150 g brun farin
3/4 dl mælk
1 tsk. Vaniljesukker
280 g hvedemel
100 g mørk og 100 g hvid chokolade
½ tsk. Salt

Sådan gør du:


Smelt smørret sammen med de 150 gram lys chokolade til selve kagedejen.


I en skål blandes sukker og salt og marcipanen smuldres. Derefter tilsættes æggene under piskning.


Nu skal mel, bagepulver og vaniljesukker røres med hvorefter smør- chokoladeblandingen hældes i.


Kagedejen hældes i en bageform beklædt med bagepapir hvorefter 200 gram af hindbærrene fordeles heri. Den bages i 10 minutter.


Imens laves cookie dough - dejen. Her skal alle ingredienserne undtagen chokoladen røres sammen, så massen til sidst er ensartet og tyk.


Herefter hakkes chokoladen og tilsættes. 


Når kagen har fået 10 mintutter tages den ud af ovnen og cookie doughen fordeles i klumper ud over og ned i dejen sammen med de sidste 100 g. hindbær.


Kagen bages yderligere i 45 minutter til den er gyldenbrun på toppen – der må endelig gerne hænge lidt dej på skarpe genstand når du tager den ud af ovnen, det er det der gør den tæt og fyldig.


Den køles af og spises med græsk yoghurt eller cremefraiche eller bare som den er.

Så er der serveret. Ét styk marcipanblondie med hindbær og cookiedough. Det smagte skønt med den knasende, sprøde cookie dough mellem de bløde, friske hindbær og sødmen fra den hvide chokolade.


Hvis der bliver rester tilbage fra cookie doughen, tilsættes blot lidt nødder så de kan bages som rigtige cookies. Det gjorde jeg, for jeg brugte kun ca. halvdelen af cookie doughen, også selvom kagen sagtens kunne have båret to tredjedele af cookie dough portionen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar