torsdag den 25. juli 2013

Sommerkage med friske jordbær og marcipan


Det er ikke fordi det vrimler med aktivitet hos min familie og jeg her i Skagen. Vi får gået lange ture, løbet, shoppet, set serier (Grey’s Anatomy), fået besøg af et par venner og sovet længe. Nåh ja, så glemte jeg vidst det vigtigste, for selvfølgelig får vi også spist en masse utrolig lækkert mad. Heriblandt nyfanget fisk fra Skagen havn, nyopgravede kartofler og bær i lange baner. Vi elsker bær og især jordbær, så da vi spottede et skilt på vejen mellem Ålbæk og Frederikshavn med ordene ”Pluk dine egne jordbær” blev vi henrykte. Det er denne aktivitet der har fyldt det meste af dagen i dag, for hold op hvor var det fedt. SÅ tilfredsstillende at gå under den bagende sol og kigge ned på de oplyste, knaldrøde og modne jordbær der tittede frem mellem grønne blade. 3, 5 kilo endte det med, så ingen tvivl om at jeg skulle hjem og bage jordbærkage. Opskriften, som jeg har anvendt, er inspireret af et billede, jeg så på Instegram midt på dagen. Den så helt uimodståelig lækker ud, og jeg måtte bare bage en magen til.

Ingredienser:
4 æg
250 g sukker
150 g. rå marcipan
1,5 vaniljestang (1 er nok, men jeg havde lige en halv tilbage i pakken)
200 g. mel
300 g. jordbær (eller andre friske bær)

Sådan gør du:


Pisk sukker og æg til en cremen konsistens. Det tager ca. 6-7 minutter


Tilsæt marcipan og vaniljekorn og pisk igen. bærrene. Og nu til mel, som hældes i lidt efter lidt under omrøring.


Jordbærrene skylles og skæres i ønsket størrelse hvorefter de trykkes ned i kagedejen. (Ser de ikke bare fantastiske ud? - hvert af dem er ihvertfald nøje udvalgt og plukket med stor kærlighed!)


Kagen hældes i en springform beklædt med bagepapir og bages midt i ovnen i 50 minutter ved 200 grader.


Så er der serveret. 


En meget sommerlig dessert og helt perfekt til en lun aften i selskab med godt humør og søde venner og familie.


Det bliver simpelthen ikke bedre - og så liiige med en klat økologisk vaniljeis til. Jamen jamen. 


Den bliver marengsagtig på toppen og perfekt fugtig og svampet indeni. 


Og lige det sidste billede - kan slet ikke vælge, for min søster har lige fået et nyt objektiv til sit kamera, så kvaliteten bliver bare hundrede gange bedre. Det er herligt. 

3 kommentarer:

  1. Du har bare de lækreste kager og opskrifter! Kan det være rigtigt, at du ikke er til at finde på bloglovin?
    anna-mad.blogspot.dk
    knus Anna

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak, kan kun sige i lige måde! Jeg er nu at finde på bloglovin - tak for tippet ;)
      Hilsen Alberte

      Slet
    2. Det var da så lidt ;-)
      Jeg har et spørgsmål... Jeg bruger blogspot.dk ligesom dig, men jeg kan ikke finde ud af, at få kategorier ude i venstre side, som du har, hvordan har du fået det?

      Slet