onsdag den 17. juli 2013

Hvid rabarberbrownie med marcipan


Der behøver skam slet ikke at være nogen særlig grund til at bage kage. Tværtimod syntes jeg tit at det er de spontane kager der bliver de allerbedste. Dem jeg lige hurtigt mikser sammen af det vi nu har, for så bliver det hele bare så ukorrekt og overraskende. Der har længe stået rabarberkage på min to-do-liste, så da min mor kom ind fra haven med et friskopgravet bundt, greb jeg chancen og kastede mig ud i en hvid chokoladebrownie med rabarber. Det viste sig så senere at vi faktisk kun havde 120 g. hvid chokolade liggende, så jeg drog til marcipanskuffen hvori jeg fandt 350 gram ren marcipan. Lækkert, tænkte jeg – og det blev det skam også. Passende nok, kom to af mine gode veninder forbi om aftenen til god mad, film og selvfølgelig friskskåret frugt med kage til. Kagen var et perfekt supplement til jordbær og græsk yoghurt.

Ingredienser:
180 g. smør
120 g. hvid chokolade
200 g. rørsukker
250 g. ren marcipan
4 æg
1 vaniljestang
120 g. mel
1 nip salt
200 g. rarbarber skåret i tern

Sådan gør du:


Smelt smør i en gryde og kom den hvide chokolade i et vandbad til det er smeltet.


Pisk samtidig æg, rørsukker, mel og vaniljekorn til en let masse.


Hæld nu smør og hvid chokolade i dejen og rør rundt.


Smuldr derefter marcipanen i og rør rundt igen til dejen er nogenlunde ensartet, men det gør ikke noget at der stadig er lidt marcipanklumper i.


Kom til sidst rabarberstykkerne i dejen, drys evt med nødder og held den herefter over i en bageform svøbt med bagepapir eller sprayet sprayfedt.


Nu skal kagen bages i en varmluftsovn på 200 grader i ca. 25-30 minutter til den er lysebrun på toppen.


Fyldt med friske, syrlige rarbarber – mmm…


Og selve kagen var sød fra marcipanen, sprød på toppen og med en eftersmag af hvid chokolade


Kagen var perfekt med rarbarber i fordi de bidrager til den manglende syrlighed.


Så skal der serveres. Det fungerede rigtig fint med at dele dem op i må pindemadder, da kagen er meget fyldig og rig af smag. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar