fredag den 2. november 2012

Madbrød med luksusfyld


Problemet er bare, at jeg ofte tenderer til ikke at følge opskriften når jeg kaster mig ud i et nyt bageprojekt. Jeg griber for det meste bare det mest indbydende i skufferne, rører det sammen og stiller det til hævning eller bager det med det samme. Når jeg ser en god opskrift på nettet eller i én af de mange kage-bage-bøger jeg huser, tænker jeg ikke på ingredienserne, men bruger derimod billedet som en inspirationskilde. Inspiration er ikke et problem i sig selv, men når det følges med kreativitet og eksperimenter bliver det straks værre. Det er simpelthen fordi eksperimentation og spontanitet gør det umuligt at gengive eller genlave en opskrift eller et brød. Først når brødet kommer ud af ovnen og ser fuldstændig fantastisk ud, kan man begynde at ærgre sig over at man ikke fik kræsset ingredienserne ned under udførelsen. Æv.
Dette brød fik jeg inspiration fra, i bogen ’Bagebiblen’ , som jeg fik i fødselsdagsgave af pigerne fra min klasse. Billedet udtrykte kom og spis mig, så jeg besluttede at lade mig overtale. Men… husk at brødene er lavet på slum, så måske skal nogle af ingredienserne justeres lidt.

Ingredienser: 
1 dl olie
1 dl solsikkekerner
4 dl vand
50 g ølandshvedemel
100 g. Speltmel
400 g. Hvedemel
2 tsk. salt
1 tsk. honning
gær på str. Med en ært.

3 skiver lufttørret parmaskinke
lidt fetaost
olivenolie til dryppelse
salt til drys
frisk rosmarin til drys
cherrytomater (ca. 10)

Sådan gør du:


Start med at  opløs gær i vandet, sammen med olie og salt. Derefter kommes der honning i.


Når vandmassen er fin og jævn tilsættes de forskellige melsorter samt solsikkekerner…der røres rundt indtil homogent.



Dejen sættes i køleskabet og hæver natten over (min hævede i ca. 18 timer)



Når de 18 timer er gået hældes dejen ud på et meldrysset bord og foldes over sig selv 6 gange. På bordet skal den nu efterhæve i ca. 2 timer med et klæde over.



Efter 2 timer formes dejen til to flade dejflader på ca. 1,5 centimeters tykkelse.


Fyldet forberedes, hvilket kan bestå af næsten hvad som hest. 


Jeg anvendte cherrytomater, parmaskinke, frisk rosmarin, salt og olie samt lidt feta, men jeg er sikker på at oliven, pesto, kartofler, løg eller ansjoser også ville gøre det godt. Prøv at eksperimenter.



Når brødene er belagt med fyldet kan det evt. hæve mens oven varmes til 210 grader varmluft. Brødene sættes ind.



Når de ser gyldne ud og i mit tilfælde at tomaterne er sprækket og parmaskinken krympet samt fetaen lysbrun og rosmarinen knasende, tages de ud af ovnen hvor de køles af i 10 min. Inden servering.


De er uden tvivl bedst varme, men dagen efter er de stadig svampet og luftige inden i, dog ikke ligeså lune. 



Jeg kunne (næsten) spise et helt brød for mig selv, for når man først er gået i gang er der ingen vej tilbage… pas på! 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar