onsdag den 26. september 2012

Flutes af havre og øland


Endnu mere brød. Af den langtidshævet slags, aka. den bedste slags. Efter en skoledag med en masse nye indtryk, en gåtur igennem Århus C, en løbetur og en bunke lektier er der ikke altid overskud til den helt store festmiddag. Det havde jeg allerede regnet ud dagen før. En dej blev slået sammen om aftenen og da jeg kom hjem fra skole dagen efter havde den hævet. Hævet meget. Faktisk for meget. Det er vigtigt at tilpasse gærmængden i brødet til antal hævetimer og eftersom jeg ikke kendte det præcise hjemkomsttidspunkt gik jeg ud fra opskriften og håbede på at lidt ekstra timer ikke gjorde nogen ulykke. Der tog jeg fejl. Dejen var faldet sammen, og det værste var næsten at siderne på skålen afslørede hvor fin og stor den havde været tideligere. Sikke en skam. Alligevel greb jeg dejskraberen og arbejde videre med dejen, for en dej skal aldrig gå til spilde. Resultatet blev langt bedre end mine ret lave forventninger og vi spiste det sammen med scrambledeggs, kyllingepålæg, røget laks og ost. Sådan en slags morgenmad til aftensmad. Dette er i øvrigt en super let og god ide hvis tiden er knap, og noget lækkert lyster ganen.

Ingredienser:
 200 g. Hvedemel
150 g. Møllers mølleri hvedemel (kan erstattes af normalt hvedemel)
100 g. Ølandshvedemel
½ dl Solsikkekerner (kan undværes)
2,5 tsk. Salt
Gær på størrelse med en ært
6 dl. vand

Sådan gør du:


Start med at bland alle de tøre ingredienser, altså hvedemel, grovvalsede havregryn, solsikkekerner, salt og smuldret gær.


Tilsæt derefter vandet og rør det til alt det tøre er blevet vådt og ensartet. Det er ikke nødvendigt at anvende en røremaskine, blot en grydeske. Så skal den stilles tildækket til hævning i 12-18 timer. Sådan så min desværre ud efter 20 timer:


Ca 2,5 time før flutesne skal på bordet, tager du dejen ud på et meldrysset bord og folder den let over sig selv et par gange. 

(før efterhævning) 
(efter efterhævning)

Pas på med at være for hård, for luften fra hævningen skal nødig mistes. Derefter lægges skålen over dejen og den hæver yderligere i 1 time på køkkenbordet. Se på det ovenstående billede hvor meget den hævede. 


Derefter deles dejen op i 3 lige store klumper, hvorefter hver klump bliver trukket let ud på en bageplade med bagepapir, så de ligner flutes. Her skal de hæve i 30 min. med et klæde over.


Så skal de i ovnen i 20-25 min, eller til de ser gyldenbrune og sprøde ud. De kan nemt tåle et dryp olie og lidt salt, men uden forekommer de næsten bedre. Hvis de er til tilbehør til suppen er salt og olie fremragende men til mit formål bedre uden.


den oprindelige opskrift er der ikke brugt ølandshvedemel, men jeg kan simpelthen ikke undvære at bruge det i alle de brød jeg laver. Det giver virkelig en altafgørende krumme og uden denne trofaste følgesvend ville jeg nok ikke elske bagning i lige så høj grad. I bliver nødt til at prøve det! – mener at jeg har linket en hjemmeside til møllers mølleri under indlægget der hedder ´tre i én med ølandshvede’. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar